NW253: Miturile unui act terorist ratat
La sfârşitul anului trecut am avut parte de o doză copioasă de mituri colportate de media autohtonă sau de aiurea şi nu toate erau, aşa cum ar fi fost normal, despre Moş Crăciun.
Multe, chiar prea multe dintre acestea erau despre Cursa Delta Air Lines 253 (NW253) şi evenimentele care au condus la tentativa de atac terorist întreprinsă de nigerianul Umar Farouk Abdul Mutallab la 25 Decembrie 2009.
Aceste mituri sunt foarte de numeroase şi încă continuă să apară aşa că voi prezenta doar câteva din cele mai importante:
Mit: Cursa 253 era un zbor programat din Amsterdam al KLM (Liniile Aeriene Regale - companie aviatică olandeză).
Real: NW253 era un zbor programat al Northwest Airlines (companie aviatică americană ce a fuzionat în Ianuarie 2010 cu Delta Air Lines, o altă companie americană cu sediul în Atlanta, Georgia). KLM a fost doar un partener în sistem "code-share" şi, spre deosebire de nigerian, pe biletele pasagerilor săi era menţionată Cursa KL6253 (sistemul code-share este o metodă de eficientizare prin care locurile libere dintr-un avion al unei companii aviatice pot fi vândute de o altă companie).
Mit: KLM răspundea de măsurile de securitate pe aeroportul din Lagos, Nigeria şi Delta Air Lines răspundea de securitate pe aeroportul din Amsterdam, Olanda.
Real: Securitatea aeroportuară, oriunde în lume, este asigurată de un terţ care nu are niciun fel de asociere cu companiile aviatice.
Mit: Securitatea aeroportuară a greşit când a permis îmbarcarea nigerianului Umar Farouk Abdul Mutallab.
Real: Securitatea aeroportuară verifică tichetele de îmbarcare şi validitatea documentelor de călătorie. Umar Farouk Abdul Mutallab avea toate actele în regulă, inclusiv viză de călătorie emisă de Ambasada Statelor Unite din Lagos (care răspunde de evaluarea riscurilor de securitate).
Mit: KLM şi Delta Air Lines au greşit permiţând nigerianului să călătorească imediat după emiterea vizei.
Real: Viza de călătorie în Statele Unite a lui Abdul Mutallab depăşise cele 90 de zile specificate de reglementările în vigoare.
Mit: KLM şi Delta Air Lines ar fi trebuit să fie alertate de faptul că nigerianul cumpărase cu banii jos un bilet de avion de la o agenţie din Ghana.
Real: Din cauza condiţiilor economice nu doar în Africa se practică utilizarea achiziţionarea biletelor cu banii jos şi acest fapt nu a constituit vreodată un motiv de îngrijorare.
Mit: Cursa NW253 a decolat din Lagos, Nigeria şi a făcut escală în Amsterdam, Olanda.
Real: Umar Farouk Abdul Mutallab a decolat la bordul KL588 (code-share cu DA8588) din Lagos la 24 Decembrie şi a aterizat la Amsterdam în 25 Decembrie, în jurul orei 05:00, pentru a se îmbarca la bordul aeronavei programate pentru Cursa NW253 (KL6253) ce era programată pentru decolare în jurul orei 09:00.
Mit: Din cauza Acordului Schengen Uniunea Europeană este vinovată pentru slaba securitate aeroportuară ce i-a permis nigerianului să călătorească fără a-i fi descoperite intenţiile.
Real: Acordul Schengen este un document semnat de 30 de state europene şi aplicat de 25 dintre acestea. Nigeria şi Statele Unite nu sunt părţi în acest Acord. Spaţiul Schengen presupune libertatea de a călători fără documente speciale dintr-o ţară semnatară în alta şi nu are nimic de-a face cu securitatea aeroportuară.
Mit: Umar Farouk Abdul Mutallab îşi propusese să detoneze o bombă, confecţionată cu material exploziv ce nu poate fi detectat de aparatura de control, legată de picior.
Real: Nigerianul şi-a aplicat pe coapsă şi pe lenjeria intimă un amestec de substanţe incendiare care nu au nimic în comun cu materialele explozive şi măsurile de siguranţă împotriva acestora.
Multe, chiar prea multe dintre acestea erau despre Cursa Delta Air Lines 253 (NW253) şi evenimentele care au condus la tentativa de atac terorist întreprinsă de nigerianul Umar Farouk Abdul Mutallab la 25 Decembrie 2009.
Aceste mituri sunt foarte de numeroase şi încă continuă să apară aşa că voi prezenta doar câteva din cele mai importante:
Mit: Cursa 253 era un zbor programat din Amsterdam al KLM (Liniile Aeriene Regale - companie aviatică olandeză).
Real: NW253 era un zbor programat al Northwest Airlines (companie aviatică americană ce a fuzionat în Ianuarie 2010 cu Delta Air Lines, o altă companie americană cu sediul în Atlanta, Georgia). KLM a fost doar un partener în sistem "code-share" şi, spre deosebire de nigerian, pe biletele pasagerilor săi era menţionată Cursa KL6253 (sistemul code-share este o metodă de eficientizare prin care locurile libere dintr-un avion al unei companii aviatice pot fi vândute de o altă companie).
Mit: KLM răspundea de măsurile de securitate pe aeroportul din Lagos, Nigeria şi Delta Air Lines răspundea de securitate pe aeroportul din Amsterdam, Olanda.
Real: Securitatea aeroportuară, oriunde în lume, este asigurată de un terţ care nu are niciun fel de asociere cu companiile aviatice.
Mit: Securitatea aeroportuară a greşit când a permis îmbarcarea nigerianului Umar Farouk Abdul Mutallab.
Real: Securitatea aeroportuară verifică tichetele de îmbarcare şi validitatea documentelor de călătorie. Umar Farouk Abdul Mutallab avea toate actele în regulă, inclusiv viză de călătorie emisă de Ambasada Statelor Unite din Lagos (care răspunde de evaluarea riscurilor de securitate).
Mit: KLM şi Delta Air Lines au greşit permiţând nigerianului să călătorească imediat după emiterea vizei.
Real: Viza de călătorie în Statele Unite a lui Abdul Mutallab depăşise cele 90 de zile specificate de reglementările în vigoare.
Mit: KLM şi Delta Air Lines ar fi trebuit să fie alertate de faptul că nigerianul cumpărase cu banii jos un bilet de avion de la o agenţie din Ghana.
Real: Din cauza condiţiilor economice nu doar în Africa se practică utilizarea achiziţionarea biletelor cu banii jos şi acest fapt nu a constituit vreodată un motiv de îngrijorare.
Mit: Cursa NW253 a decolat din Lagos, Nigeria şi a făcut escală în Amsterdam, Olanda.
Real: Umar Farouk Abdul Mutallab a decolat la bordul KL588 (code-share cu DA8588) din Lagos la 24 Decembrie şi a aterizat la Amsterdam în 25 Decembrie, în jurul orei 05:00, pentru a se îmbarca la bordul aeronavei programate pentru Cursa NW253 (KL6253) ce era programată pentru decolare în jurul orei 09:00.
Mit: Din cauza Acordului Schengen Uniunea Europeană este vinovată pentru slaba securitate aeroportuară ce i-a permis nigerianului să călătorească fără a-i fi descoperite intenţiile.
Real: Acordul Schengen este un document semnat de 30 de state europene şi aplicat de 25 dintre acestea. Nigeria şi Statele Unite nu sunt părţi în acest Acord. Spaţiul Schengen presupune libertatea de a călători fără documente speciale dintr-o ţară semnatară în alta şi nu are nimic de-a face cu securitatea aeroportuară.
Mit: Umar Farouk Abdul Mutallab îşi propusese să detoneze o bombă, confecţionată cu material exploziv ce nu poate fi detectat de aparatura de control, legată de picior.
Real: Nigerianul şi-a aplicat pe coapsă şi pe lenjeria intimă un amestec de substanţe incendiare care nu au nimic în comun cu materialele explozive şi măsurile de siguranţă împotriva acestora.