Albert Bierstadt (1830-1902)
Născut în Solingen, Germania, Albert Bierstadt emigrează la vârsta de doi ani, împreună cu familia, în Statele Unite (New Bedford, Massachusetts). Există foarte puţine informaţii cu privire la studiile artistice din prima parte a vieţii însă este cert că în 1850 artistul era cunoscut în oraşul de reşedinţă ca instructor de pictură monocromatică şi expusese deja treisprezece lucrări în cadrul unei galerii din Boston. În următorii trei ani lucrează, împreună cu un dagherotipist, la realizarea de decoruri teatrale inspirate din peisajele americane.
În 1853 revine în Germania pentru a-şi continua studiile la Academia de Artă din Düsseldorf, ocazie cu care îşi desăvârşeşte tehnica de reprezentare a peisajelor alpine. După întoarcerea în Statele Unite Bierstadt se impune rapid ca lider artistic în New Bedford. În 1858 organizează o expoziţie de pictură de mare amploare, în care expune cincisprezece lucrări personale, eveniment cu ocazia căruia reuşeşte să se facă cunoscut la scară naţională.
În 1859 cariera sa cunoaşte un alt punct de cotitură, ocazionat de călătoria întreprinsă în teritoriile Colorado şi Wyoming în compania colonelului Frederick W. Lander, comandantul unei expediţii cartografice guvernamentale. După mutarea sa la New York artistul a realizat o serie de lucrări, pe baza schiţelor efectuate în cursul acestei călătorii, care i-au consolidat reputaţia de peisagist "western", aducându-l în poziţia de principal competitor al lui Frederic E. Church.
În următoarea decadă Albert Bierstadt s-a situat constant pe culmile succesului, a mai efectuat două călătorii de documentare în vest, prima în 1863 şi cea de-a doua între 1871 şi 1873. Tot în această perioadă se căsătoreşte, îşi ridică un conac impresionant pe malurile Hudson-ului şi găseşte timp şi pentru un tur al Europei în care, vreme de doi ani, vine în contact cu crema înaltei societăţi de pe bătrânul continent. Spectaculoasele sale peisaje realizate în această perioadă sunt imediat expuse pe teritoriul Statelor Unite şi dincolo de ocean iar preţurile lor de achiziţie ating cele mai înalte cote pentru arta americană a acelor vremuri, sporind nebănuit de mult averea lui Bierstadt care are astfel posibilitatea să devină un sponsor generos pentru nenumărate organizaţii şi evenimente caritabile.
Pe la mijlocul anilor 1860 arta lui Bierstadt începe să fie supusă unor critici severe iar după 1880 reputaţia sa cunoaşte un declin accentuat din cauza schimbărilor produse în gusturile publicului. Colac peste pupăză artistul este nevoit să facă faţă şi unor evenimente cu conotaţii negative în plan personal cum ar fi incendiul ce i-a mistuit conacul în 1882 sau moartea soţiei în 1883. Cu toate acestea creativitatea artistică a lui Bierstadt rămâne neatinsă până în ultimii ani ai vieţii sale.
După neaşteptatul său deces din 1902 operele sale au intrat într-un con de umbră până prin 1960 când noul val al interesului pentru frumuseţile teritoriilor nord-americane le-au redus în centrul atenţiei.