Gripen vs F-16 (I)


Nu credeam că voi ajunge vreodată să văd tot soiul de şpicheri/şpicheriţe şi alţi teleprompterişti ori scârţa-scârţa pe hârtie nu doar dându-şi cu părerea ci chiar cerând, pe un ton extrem de piţigăiat, explicaţii în chestiunea F-16. Pentru conformitate vă rog să notaţi că F-16 nu este un fier de călcat sau o tigaie cu teflon ci un avion destinat operaţiunilor militare.

Acuma, dacă Adelin Petrişor şi Radu Tudor sunt analişti militari, zic să-mi dau şi eu cu părerea despre Gripen vs F-16 că doar asta-i ţara tuturor posibilităţilor. Eurofighter nu se pune în discuţia asta, francezii ştiu de ce.

Cică era prin Europa o ţărişoară cu vreo 9 milioane de suflete-n ea, neutră şi nealiniată, Suedia pre numele ei. Şi avea Suedia asta un mare stres: era prea aproape de Rusia cea hulpavă şi se temea că va fi atacată iar singura ei speranţă era să reziste cât mai mult timp, poate se plictiseau ruşii şi plecau acasă. Numa că rezistenţa asta depindea de existenţa unor baze aeriene care să nu fie distruse în prima zi a atacului.

Aşa că stătură ei şi se sfătuiră şi inventară nişte baze originale, fiecare având până la zece fâşii de asfalt, botezate piste, răspândite care încotro plus câteva sute de "locuri de parcare" pentru avioane. Şi fiindcă "resursa umană" era cam pe sponci au hotărât să antreneze şi să echipeze corespunzător echipe mobile care să umble ca albinele de colo-colo şi să se ocupe de alimentare şi alte operaţiuni de pregătire a avioanelor pentru luptă. Făcură ei toate astea şi constatară că le lipseşte o componentă aparent minoră a acestui complex strategic de apărare: avioanele. Aşa s-a născut Gripen (adicătelea Grifon de la suedezi).

Deşi e mare cât F-16 şi arată cam ca F-16, Gripen nu e F-16. E mai tânăr dar nu este un F-16 mai modern cum înclină să creadă momâile noastre analizatoare. Logistica necesară operării şi configuraţia de luptă sunt complet diferite iar ideea ce a stat la baza proiectării sale este una singură dar fixă: să se muleze pe doctrina defensivă a Suediei şi să se bată de la egal la egal cu Su-27.

Hai să ne luăm Gripen! strigă gospodinele autohtone la TeVe. Aşa şi? Mai departe? Cu ce costuri? Renunţăm la bazele aeriene existente şi la infrastructura de apărare antiaeriană aferentă? Facem pistuliţe şi pistulele în munţi, pe dealuri şi câmpii? Antrenăm vreo zece-douăzeci de răcani să alerge ca ţiganii cu cortu' de la Amara la Bâlea Lac ca să lansăm două avioane?

Oameni buni, România nu-i Suedia! Iar Suedia nu este SUA! Ştie cineva când au participat ultima dată piloţii suedezi la o misiune de luptă "pe bune"? Ştie cineva câte lovituri de muniţie adevărată a încasat un Gripen înainte să cadă ca pietroiul din cer? În afară de teorie "din cărţi" şi instructaj de zbor "cu panglici şi fanfară" la mitinguri aeriene ce altfel de experienţă vor putea oferi instructorii suedezi piloţilor români? Care este volumul sprijinului logistic (piese de schimb, muniţie specifică etc.) ce poate fi oferit de Suedia "la o adică" (mai ales în cazul în care Suedia şi România ar fi atacate simultan)?

Continuare
Gripen vs F-16 (II)

Publicat de: Mihai (C.T.)
Data: 15 aprilie 2010 (09:15)
Arhivat în: , , , ,

2010 BlogNews Magazine. All Rights Reserved. - Designed by SimplexDesign |

hit counter for blogger